Met Klassenpost krijgt schrijfonderwijs een stimulans
Schrijfvaardigheid vraagt om extra aandacht binnen het onderwijs. Goed kunnen schrijven en plezier hebben in schrijven zijn belangrijke doelen voor het taalonderwijs. Schrijven met de hand is een complexe taalvaardigheid. Tijdens het met de hand schrijven moeten diverse processen in de hersenen samenwerken dat zich afspeelt tussen behendigheid, taalvaardigheid en kennisverwerking. In tegenstelling tot andere taalvaardigheden leren en onderhouden leerlingen met de hand schrijven vrijwel uitsluitend op school.

Klassenpost creëert een functionele verbinding tussen belangrijke praktische aspecten die het specifiek met de hand schrijven zo speciaal maken. Door de uitdagende vernieuwende opzet van Klassenpost is met de hand schrijven helemaal niet ouderwets, saai of lastig. Deze verfrissende taalrijke lesactiviteit is prima te verweven met elke taalmethode en geeft met de hand schrijven dé gewenste plaats in het onderwijs.

Klassenpost staat voor effectief, realistisch en betekenisvol handschriftonderwijs
Extra motiverend is dat deze lesopdracht is gekoppeld aan een daadwerkelijk doel. Klassenpost bestaat uit een echte Nederlandstalige briefwisseling met leerlingen in Nederland maar ook daarbuiten, zoals bijvoorbeeld België, Frankrijk, Duitsland en de ABC eilanden, waaronder Curaçao. Elke leerling wordt gedurende een schooljaar exclusief verbonden met een eigen schrijfmaatje op een andere school. Hang de landkaart maar vast op in de klas om samen te ontdekken waar alle brieven van de verschillende schrijfmaatjes vandaan komen.

Leerlingen pakken enthousiast de pen op, om spontaan te corresponderen met allerlei leeftijdgenoten uit een andere omgeving en belevingswereld. Zij hebben allemaal oprecht belangstelling om serieus schriftelijk kennis te gaan maken met hun eigen schrijfmaatje. Leerlingen vinden het een geweldige uitdaging om in de eerste schrijfronde zichzelf schriftelijk te introduceren. Tijdens de tweede schrijfronde reageren ze gemotiveerd op de eerder ontvangen voorstelbrief van hun schrijfmaatje. Het is al helemaal een speciaal moment wanneer de grote envelop met brieven van de schrijfmaatjes in de klas wordt geopend.

Praktisch en tastbaar werken aan de basisvaardigheden
Een goede schrijfvaardigheid ondersteunt het leren. Klassenpost verpakt schrijf- en taalvaardigheid in een realistische context. De onderlinge correspondentie maakt een taalrijke verbinding door met de hand schrijven functioneel te combineren met lezen, spreken en luisteren. Dit wordt doelmatig samengesteld in een uitgebreide lesopbouw met aandacht en ruimte voor de individuele taalvaardigheidsontwikkeling van elke leerling.

Klassenpost schept verhelderend inzicht in de schrijfontwikkeling en brengt de individuele voortgang tastbaar in beeld. Elke leerling schrijft vanuit zijn of haar eigen niveau en inspiratie een volwaardige brief aan een eigen schrijfmaatje. Klassenpost biedt door de handige bewaarenvelop een uniek instrument om de schrijfontwikkeling te volgen. Met dit schrijfportfolio ontvangt elke leerkracht een specifiek moment als inkijk op de individuele schrijf- en taalvaardigheid.

Kant en klare lesactiviteit met doelgerichte schrijftaak
Tijd maken voor schrijfonderwijs is essentieel. Daarbij is het belangrijk om aandacht te besteden aan alle fasen binnen het schrijfproces. Dit alles is vormgegeven aan de hand van een verhelderend kleurenschema, dat is gekoppeld aan het volledige schrijfproces.

Klassenpost werkt vanuit een aansprekende lesinstructie inclusief lesbrief met handige voorbeelden en leerzame praktijkbladen. Het kant-en-klare schrijfpakket, inclusief schrijfpen realiseert meteen bij aanvang een betrokken schrijfstimulans.

Stap ook in de taalrijke wereld van Klassenpost!